Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass, 15 högskolepoäng (Uppdrag av Skolverket)
15 hp
Kurskod: FFM10U
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2022-02-24. Giltig från och med 2022-08-29. Ersätts av: FFM11U - Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass, 15 högskolepoäng (Uppdrag av Skolverket).
Nivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: Mathematics Learning for Pre-school Teachers Teaching in the Pre-school Class
Diarienummer: U2022-242-609
Allmänna uppgifter
Kursen ges som fristående kurs. Kursen är en uppdragsutbildning och ges på uppdrag av Skolverket. Kursen ges som distans utan sammankomster.
Fördjupningsnivå
G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, anställning för undervisning i förskoleklassen samt huvudmannens godkännande.
Syfte
Kursen syftar till att stärka förskollärares kompetens att undervisa i en eventuellt kommande 10-årig grundskola samt att utjämna skillnaden mellan förskollärarnas utbildning och grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 avseende grundläggande matematikinlärning.
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande matematikinlärning med utgångspunkt i arbete och undervisning i förskoleklass och grundskolans tidiga år. Inom kursen behandlas laborativa och undersökande arbetssätt, olika uttrycksformer och digitala lärresurser som verktyg för att stödja elevers kunskapsutveckling.
Kursens ämnesdidaktiska innehåll är grundläggande taluppfattning och aritmetik, geometri, mätning, rumsuppfattning och algebra. Sambandet mellan elevers språk-och matematikutveckling diskuteras och problemlösningens roll i för elevers lärande och begreppsbildning behandlas. Vidare fokuseras bedömning och uppföljning av elevers matematikkunnande som grund för planering av en inkluderande undervisning utifrån elevers olika förutsättningar och behov.
Moment 1: Matematikens vad och varför
Momentet behandlar möjligheter att stimulera elevers matematiska lärande utifrån grundskolans uppdrag och styrdokument.
De matematiska områden som behandlas är
• Taluppfattning och aritmetik
• Rumsuppfattning, mätning och geometri
• Algebra
I momentet behandlas och prövas även nationella kartläggningsmaterial i matematik.
Moment 2: Matematikens hur
Momentet behandlar språkets betydelse för elevers lärande i matematik, begreppsbildning, utforskande och undersökande arbetssätt samt olika läranderesursers möjligheter och begränsningar.
Moment 3: Matematikundervisning för alla
I momentet fokuseras undervisningsuppdraget där variationen av elevers individuella förutsättningar och behov beaktas i planering och genomförande av undervisning. Momentet behandlar även bedömning och uppföljning av elevers matematikkunskaper baserat på beskrivning och analys av visat kunnande.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska deltagaren
- 1. kunna använda ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper för resonemang inom grundläggande taluppfattning och aritmetik, geometri, mätning, rumsuppfattning och algebra med relevans för undervisning i förskoleklass samt årskurs 1 -3
- 2. kunna redogöra för och diskutera olika representationers och uttrycksformers betydelse för elevers begreppsbildning och lärande
- 3. kunna beskriva och diskutera hur problemlösning kan användas som utgångpunkt för att skapa lärandesituationer i matematik
- 4. kunna analysera och diskutera olika läranderesursers möjligheter att utmana och utveckla elevers lärande i matematik
- 5. kunna planera matematikundervisning utifrån aktuella styrdokument, med syfte att stimulera alla elevers lärande och utveckling i matematik
- 6. kunna välja och använda relevanta kartläggningsmaterial och bedömningsmetoder för att beskriva, analysera och bedöma elevers matematikkunskaper.
Genomförande
Kursens huvudsakliga arbetssätt är uppgifter med didaktiska inslag, muntliga redovisningar av fältuppgifter, skriftlig reflektion, kartläggning och analys samt muntlig presentation med skriftlig inlämning. I samtliga moment behandlas didaktiska och metodiska frågeställningar med utgångspunkt i deltagarnas egna verksamheter. Kursen förutsätter tillgång till dator, headset och internetuppkoppling som stöder videomöten.
Examination – prov och former
På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Delprov 1 (7,5 hp) Matematik och matematikdidaktik.
Individuell skriftlig tentamen. Lärandemål 1 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 2 (4 hp) Didaktiska perspektiv på matematikundervisning.
Delprovet utgörs av en serie med fem individuella fältuppgifter som redovisas muntligt och som följs upp med individuell skriftlig inlämning. Skriftlig ersättningsuppgift kan undantagsvis, efter prövning av kursens examinator, förekomma vid omtentamen av seminarium. Lärandemål 2, 3, 4, 5 och 6 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 3 (3,5 hp) Kartläggning och analys av elevers visade kunnande.
Muntlig presentation med individuell skriftlig inlämning. Lärandemål 1 och 6 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 1 och 3.
Om deltagaren har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta deltagaren genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2022-02-24. Giltig från och med 2022-08-29. Ersätts av: FFM11U - Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass, 15 högskolepoäng (Uppdrag av Skolverket).
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Deltagare antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma under avtalsperioden till och med juni 2023.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Atkins, Sandra L. (2019), Att skapa en språkrik matematikundervisning: strategier och aktiviteter som bygger upp begriplig förståelse. 1 upplagan. Lund: Studentlitteratur (136 s).
-
Engström, Arne (2015), Specialpedagogiska frågeställningar i matematik. Karlstad: Karlstads universitet (92 s). http://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:845486/FULLTEXT01.pdf
-
Heiberg Solem, Ida, Alseth, Bjornar och Nordberg, Gunnar (2011), Tal och tanke: Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Lund: Studentlitteratur (392 s).
-
Hodgen, Jeremy & Wiliam, Dylan (2014), Mathematics inside the black box: bedömning för lärande i matematikklassrummet. 2 upplagan. Stockholm: Liber (44 s).
-
McIntosh, Alistar (2020), Förstå och använda tal: En handbok. 2 upplagan. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet (248 s). http://www.ncm.gu.se
-
Palmér, Hanna & Van Bommel, Jorryt (2019), Problemlösning som utgångspunkt: matematikundervisning i förskoleklass. 2 upplagan. Stockholm: Liber (125 s).
-
Roos, Helena (2020), Inkluderande matematikundervisning. Stockholm: Natur & Kultur Akademisk (111 s).
-
Skolverket (2016), Förskoleklassen: ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del. Stockholm (28 s). https://www.skolverket.se/
-
Skolverket (2019), Kartläggning i förskoleklass: Hitta Matematiken. Stockholm https://www.skolverket.se
-
Skolverket (2022), Kommentarmaterial till kursplanen i matematik. Stockholm (36 s). https://www.skolverket.se
-
Skolverket Aktuella styrdokument. Stockholm https://www.skolverket.se/
-
Skolverket (2021), Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning i årskurs 1–3. Stockholm (20 s). https://www.skolverket.se/
-
Sterner, Görel, Helenius, Ola & Wallby, Karin (2023), Tänka, resonera och räkna i förskoleklass. 2 upplagan. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet (201 s).
-
Sullivan, Peter & Lilburn, Pat (2020), Good questions for math teaching. Why ask them and what to ask. Sausalito, CA: Math Solutions Publications (224 s).
Vetenskapliga artiklar och kompendier omfattande högst 100 sidor tillkommer.